مشاوره حقوقی

وکالت بلاعزل چیست؟

| 0 نظر
وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت بلاعزل معمولاً هنگام معامله با املاک و مستغلات یا اتومبیل استفاده می شود. این وکالت به این معنی است که فروشنده پس از دریافت مبلغ کامل، به خریدار اجازه می دهد بجای فروشنده کارهای اداری مانند انتقال سند را انجام دهد. البته باید مراقب بود چرا که ممکن است این نوع وکالت خطرات و ریسک‌هایی مهمی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که این وکالت نامه قراردادی است که می تواند طرفین به ویژه خریدار را در معرض خطر قرار دهد. سواستفاده‌ها و کلاهبرداری‌های زیادی می‌تواند در این نوع وکالت رخ دهد. بنابراین بهتر است قبل از انعقاد این تفاهم نامه در مورد شرایط و ضوابط تحقیق کنید.

برای این اقدام بهتر است با واجد شرایط‌ترین و بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران مشورت و گفتگو کنید.

در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم.

وکالت بلاعزل در معاملات املاک و مستغلات

گاهی اوقات به دلایلی مانند زمانبر بودن در جابجایی، هزینه‌های بالای جابجایی، در دسترس نبودن اسناد یا عجله فروشنده، این سند به نام خریدار ذکر نمی‌شود و مابین خریدار و فروشنده قرار دارد. وکالت بلاعزل بسته شده و فروشنده خریدار را به عنوان نماینده قانونی برای انجام وظایف مربوط به گواهینامه مانند اخذ استعلام ثبت نام برای حساب‌های شهرداری و در نهایت تصویب سند معرفی می کند.

در این حالت به موارد زیر توجه کنید:

وکالت بلاعزل به این معنا نیست که خریدار می تواند در هر زمان سند را به نام خود بزند، منظوراین است که فروشنده نتواند شخصاً وکالت را لغو کند.

این تفاهم نامه با مرگ طرفین یا استعفای نماینده قانونی پایان می یابد؛ بنابراین بهتر است این وکالت نامه را فقط برای کارهای اداری و در شرایطی که به عنوان وکالت در حال معامله املاک هستید، انجام دهید.

خیلی سریع آن را به یک گواهی قطعی تبدیل کنید.

در وکالت نامه بلاعزل ، موکل می تواند کارهای فروش را خودش انجام دهد و این حق سلب نمی شود. بنابراین بهتر است در وکالت نامه اعلام کنید که مشتری حق دخالت و انجام کار را ندارد.

در شرایط وکالت بلاعزل ، اگر موکل فوت کند و خریدار هنوز از گواهی مالی که خریداری کرده نام نبرد ، وراث متوفی باید نقل مکان کرده و گواهی قانونی را امضا کنند. زیرا این تفاهم نامه با فوت موکل باطل شده است. بنابراین مراقب باشید تا سریع مراحل سند زدن انجام شود.

نکات اساسی

توجه داشته باشید که وکالت نامه ای که تهیه می شود دارای محدودیت زمانی است. بهتر است از نمایندگی در معاملات ارث و مشارکت که بیش از یک مشتری دارند خودداری کنید.

هنگامی که از طریق وکیل ملکی را خریداری می‌کنید، شما صاحبخانه نیستید مگر اینکه مدرکی داشته باشید. در این حالت فروشنده حق فروش ملک را به شخص دیگری دارد. بنابراین مراقب باشید که همزمان با تهیه وکالت دادخواست را تنظیم کنید و در وکالت نامه حق فروش مال را از فروشنده به شخص دیگر بگیرید.

با طرح یک دادخواست یعنی شما صاحب ملک هستید و می توانید هر مشکلی را که در دادگاه بوجود می آید ثابت کنید.

با توجه به اینکه اعطای وکالت از نظر قانونی منجر به خلع ید نمی شود، تا زمانی که گواهی انتقال نهایی شود.

منظور مشتری از فروشنده این است که فروشنده به عنوان مالک شناخته می شود ، در این صورت طلبکاران می توانند به راحتی وکالت نامه ای را که شما به آن وکالت بلامنازع دارید ، توقیف کرده و انتقال دهند.

اجرای مهریه در این موارد بسیار رایج است!

وکالتنامه بلاعزل

چه مدارکی برای تنظیم وکالتنامه لازم است؟

برای نوشتن وکالت نامه، دادخواست کارت ملی و شناسنامه وکیل  و موکل ضروری است. در مواردی که قرار است خودرویی معامله شود یا ملکی عرضه شود، باید مدارک اثبات مالکیت را به دفاتر ارائه دهید. یعنی هر حقی که توسط مشتری به وکیل اعطا می شود باید توسط مشتری اثبات شود.

مواردی که باید در وکالتنامه بلاعزل رعایت کنید:

  • وکالت نامه را با دقت بخوانید. هر آنچه می خواهید بگویید را با جزئیات بنویسید.
  • در مورد معاملات بزرگ از طریق وکالت نامه، حتماً قبل از معامله وکالت، از دفتری که سند را تهیه کرده است، کتباً استعلام کنید.
  • برای امور اداری بهتر است فقط از وکالت املاک استفاده کنید و در صورت خرید ملک، آن را در اسرع وقت به سند نهایی تبدیل کنید.
  • برای تنظیم وکالت حتماً به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید؛ وکالت نامه شما باید کتبی باشد و در دفاتر رسمی ثبت شود. در غیر این صورت وکالت شما خاتمه یافته و قانونی نیست.
  • از وکالت نامه دو نسخه تهیه کنید، یک نسخه دست فروشنده است و نسخه دیگر نسخه خریدار.
  • با افرادی که نمی شناسید معاملات وکالتی انجام ندهید.

مشاوره حقوقی رایگان ۸۸۷۳۴۴۹۳ - ۰۲۱

0 نظر

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه